Linie lotnicze zamknięte...


Niestety, linie lotnicze się pojawiają, linie lotnicze znikają. Pozostają tylko zdjęcia...


- ADRIA AIRWAYS - 1961-2019https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/09/adria-airways.html

Słoweńska linia lotnicza złożyła w dniu 30 września 2019 r. wniosek o ogłoszenie upadłości i odwołała wszystkie loty. Według słoweńskich mediów dług Adrii wyniósł 90 milionów euro. Słoweńska Adria została w 2016 r. sprzedana przez państwo niemieckiego funduszowi restrukturyzacyjnego 4K Invest.    


- AIR BERLIN - 1978-2017https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/08/air-berlin.html

Była to druga co do wielkości linia lotniczą Niemiec, z siedzibą w Berlinie. Sieć obejmowała 163 kierunki w 39 krajach. W dniu 27.10.2017 r. odbył się ostatni lot. Była to druga pod względem wielkości linia lotnicza w Niemczech a 10 w Europie. W 2016 r. liczba pasażerów sięgnęła prawie 29 milionów. Jednym z kluczowych powodów bankructwa było zmniejszenie finansowana przez Etihad - arabskich linii lotniczych, głównego udziałowca w Air Berlin


- AIR ITALY - 2005-2014http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2009/06/air-italia.html

Włoska czarterowa tania linia lotnicza została założona w 2005r. w Mediolanie przez Giouseppe Gentile. W lipcu 2007 roku linie rozpoczęły współpracę z naszym krajem, powołując do życia Air Italy Polska. W 2010 roku operator podpisał porozumienie lotnicze (tzw. code-share) z Alitalią, co znacznie powiększyło siatkę połączeń Air Italy. Na flotę Air Italy składało się 14 samolotów typu Boeing B737-300, 757-200ER, 767-300ER oraz 767-200ER. W 2014 roku linie te zostały połączone (wykupione) przez Meridiana Fly.


- AIR ONE - 1983-2014http://www.maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/air-one.html

Włoskie linie z logo czapli - po włosku ,,airone", stąd nazwa AIR ONE. Linia ta została przejęta przez Alitalia i ostatecznie zakończyła działalność z dniem 30.10.2014 r.


- AIR VIA - 1990-2017https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/air-via.html

Bułgarska linia czarterowa z siedzibą w Sofii.



- AK BARS AERO - 2010-2015https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/ak-bars-aero.html

Rosyjska linia czarterowa. Jej główną bazą było lotnisko Bugulma. Ze względu na trudności finansowe linia ogłosiła upadłość i zawiesiła regularne przewody pasażerskie od 12.01.2015 r. Linia powstała w 1993 r. jako Bugulma Air Enterprise z dawnego oddziału Aerofłot z siedzibą w Bugulma. Linia lotniaczna została przemianowana na AK BARS AERO w 2010 r. We flocie było 27 maszyn (16 Bombardier CLJ200, 1 Bombardier Challenger 600 oraz 10 Jakowlew Jak-40).




Linie zakończyły działalność z dniem 09.03.2019 r.


- AMSTERDAM AIRLINES - 2008-2011http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2011/07/amsterdam-airlines.html

Holenderska linia czarterowa założona w 2008 roku z siedzibą w Amsterdamie posiadała 4 samoloty typu Airbus A320. Linia zaprzestała działalności 31.10.2011 r.


- ARKEFLY - 2005-2015https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2015/07/arkefly.html

Linie przejęte przez TUI Airlines Nederland.


- ASTRA AIRLINES GREACE - 2008-2019https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2018/06/astra-airlines-greace.html

Grecka linia lotnicza z siedzibą w Salonikach. Rozpoczęła działalność 05.07.2008 r. latając z Salonik na Rodos. W dniu 09.11.2019 r. poinformowano, że linie borykają się z poważnymi trudnościami finansowymi i poszukują inwestora, który mógłby utrzymać swoją obecną działalność. Linia lotnicza uziemiła wszystkie loty tego samego dnia do odwołana. W dniu 14.11.2019 r. IATA ogłosiła zawieszenie linii lotniczej i ostrzegła greckie biura podróży, aby zaprzestały sprzedaży biletów tej linii ze skutkiem natychmiastowym.



ATLANTIS EUROPEAN AIRWAYS - 2004-2017https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2017/07/atlantis-european-airways.html

Była Armeńska linia lotnicza założona w 2004 r. Zaledwie 2 samoloty. Od listopada 2017 r. linia działa wyłącznie jako czarterowe linie lotnicze w imieniu innych linii lotniczych .


- BELAIR - 2001-2017https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2011/07/belair.html



- BELLE AIR - 2005-2013http://www.maciejbuchalik2.blogspot.com/2015/07/belle-air.html

Albańskie tanie linie lotnicze z siedzibą w Tiranie. Obsługiwały głównie połączenia z Włochami, Grecją i Turcją. W listopadzie 2013 r. linie ogłosiły upadłość. Flota liczyła 7 samolotów (w ostatnim okresie zostały 2 maszyny).


- BINGO AIRWAYS - 2012-2014http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/bingo-airways.html

Polska linia czarterowa z siedzibą na lotnisku Chopina w Warszawie działalność zakończona w czerwcu 2014r. Posiadała 4 samoloty typu Airbus A320. Linia planowała wejść w posiadanie kolejnego samolotu, a w przyszłości nawet do 10 maszyn. W rozwoju miało pomóc dokapitalizowanie przez Travel Holding International, który posiadał 50% udziałów w firmie.



- BMI BRITISH MIDLAND - 2001-2012https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/bmi-british-midland.html

Działalność zakończona w dniu 31.10.2012r. Włączona do British Airways. 



- BMI REGIONAL - 1987 - 2019https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2017/06/bmi-regional.html

Linie lotnicze z siedzibą w Aberdeen (British Midland Regional). Jak podano w oficjalnym komunikacie w dniu 16.02.2019 r., do podjęcia takiej decyzji przyczyniła się m.in. niepewność związana z brexitem. Przewoźnik miał w swoje flocie 17 samolotów, którymi obsługiwał do 25 miast w całej Europie oraz zatrudniał 376 osób.


- BORA JET - 2009-2017https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2015/07/bora-jet_29.html

Turecka regionalna linia lotnicza z siedzibą w Stambule. Głównym hubem był port lotniczy w Stambule. Flota składała się z 12 samolotów typu Embraer 190/195, a wcześniej eksploatowane były również turbośmigłowe ATRy 72. Bora Jet zawiesiła wszystkie połączenia, zarówno rozkładowe jak i czarterowe 24.04.2017 r. z powodu braku odpowiedniej liczby sprawnych samolotów.


- CIRRUS AIRLINES - 1995-2012https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/09/cirrus-airlines.html

Niemieckie linie czarterowe z siedzibą w Saarbrucken. Obsługiwały głownie połączenia krajowe oraz do niektórych krajów Europy. W dniu 23 stycznia 2012 r. linie zawiesiły działalność, natomiast 10 kwietnia 2012 r. część jej udziałów została wykupiona przez niemiecki oddział OLT Express.


- CITY AIRLINE - 2001-2012http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2011/07/city-airline.html

Szwedzkie linie lotnicze z siedzią w Goteborgu. W dniu 22 maja 2012 roku razem ze spółką matką Skyways Express wstrzymała działalność i ogłosiła bankructwo. W 2011 roku flota liczyła 11 maszyn.


- CENTER-SOUTH AIRLINES - 1993-2015;  http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2015/04/center-south-airlines.html

Rosyjska linia czarterowa założona w 1993 r. Posiadała 5 samolotów. Działalność została zakończona w październiku 2010 r. Linia miała problemy w utrzymaniu certyfikatu przewoźnika, gdyż zgodnie z jej wymogami winna posiadać co najmniej 8 maszyn z pojemnością co najmniej 50 osób, Ponadto część maszyn nie posiadała ważnych przeglądów.


- CYPRUS AIRWAYS - 1947-2015http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2011/06/cyprus-airways.html

Problemy tych linii lotniczych rozpoczęły się już w 2012 roku. W ratowanie przewoźnika włączył się Rząd Cypru nabywając w 2014 r. 93 % udziałów firmy, dokapitalizując ją kwotą 75 mln euro. Spowodowało to wszczęcie postępowania przed Komisją Europejską w sprawie nielegalnej subwencji. Ostatecznie wydano postanowienie nakazujące liniom lotniczym zwrot całej otrzymanej pomocy. Spowodowało to zaprzestanie działalności linii lotniczej z dniem 9 stycznia 2015 roku.


- DENIM AIR - 1996-2010https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2011/07/denim-air.html

Holenderska linia czarterowa z siedzibą w Mijdrecht. Świadczyła usługi leasingu z załogą ACMI na rzecz innych linii lotniczych. Jego główną siedzibą było lotnisko Schiphol w Amsterdamie. Denim Air był ukierunkowany głównie na rynki afrykańskie, azjatyckie i inne zainteresowane rynki, działając dla Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców w Sudanie i Afryce Środkowej.



- DNIPROAVIA - 1992-2016https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2015/06/dniproavia.html

Linia lotnicza miała siedzibę w Dnieprze, gdzie również znajdował się główny węzeł przesiadkowy. W 2017 r. linia ogłosiła bankructwo,



- DONBASSAERO - 2003-2013http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2011/07/donbassaero.html

Ukraińskie linie lotnicze z siedzibą w Doniecku założone w 1993 r. jako Donetsk State Airline. Nazwa Donbassaero pojawiła się w 2003 r. Linie obsługiwały połączenia krajowe, na Bliski Wschód oraz do Europy Wschodniej. Zbankrutowała 14 stycznia 2013 roku. 


- ESTONIAN AIR - 1991-2015http://www.maciejbuchalik2.blogspot.com/2015/04/estonian-air.html

Narodowe linie lotnicze Estonii powstały w 1991 r. z siedzibą w Tallinie. Oferowały połączenia z 19 krajami Europy. Linia ogłosiła zaprzestanie działalności od 8 listopada 2015 r. Od tego samego dnia część połączeń ma zostać przejęta przez nowo utworzonego operatora Nordic Aviation Group, którego loty będą obsługiwane samolotami wypożyczonymi od BMI Regional, Trade Air, Nextjet, Carpatair oraz Adria Airways.


- EUROLOT - 1997-2015http://www.maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/08/eurolot.html

Zlikwidowany polski operator świadczący w latach 1997-2015 roku usługi przewozowe pomiędzy największymi polskimi portami lotniczymi. Większościowym udziałowcem był Skarb Państwa (62% akcji). W sierpniu 2012 r.zarząd LOT-u zdecydował, że wszystkie połączenia krajowe obsługiwane będą przez własną flotę (dotychczas była to domena Eurolotu) co miało uchronić od sprzedaży części maszyn. Wobec czego zarząd Eurolot zdecydował się na ekspansję na trasach europejskich. Na początku 2014 r. sytuacja linii lotniczych była na tyle zła, że musiała sprzedać dwa samoloty, aby spłacić swoje zadłużenia wobec podmiotów państwowych. Głównym powodem kłopotów finansowych było rozpoczęcie operacji handlowych na własne ryzyko, jak również nietrafiona współpraca z 4You Airlines (bankructwo 24.11.2014 r.). Ostatni rejs został wykonany na trasie Zurych - Kraków 31 marca 2015 r. Od 1 kwietnia spółka przestała działać.   



- EUROPE AIRPOST - 2000-2015https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2011/06/europe-airpost.html

W 2015 r. linia zmieniła nazwę na ASL Airlines France. 



- FIRST CHOICE AIRWAYS - 1987-2008; http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2011/06/first-choice-airways.html

Brytyjska linia czarterowa z siedzibą w Crawley. Początkowo pod nazwą Air2000. W marcu 2008 połączyła się z Thomsonfly tworząc Thomson Airways.Flota liczyła 80 samolotów.


- FLY EGIPT - 2014-2024https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2015/06/fly-egipt.html

21 października 2024 r. poinformowano, że FlyEgypt zaprzestał działalności lotniczej z powodu trudności finansowych. 


- GERMANIA - 1978-2019https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/09/germania.html

Linie lotnicze zawiesiły działalność w nocy z 4 na 5 lutego 2019 r.


- GLOBAL SUPPLY SYSTEMS - 2001-2014;  http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/british-airways-cargo.html

Brytyjska linia cargo założona w 2001 r. z siedzibą na lotnisku Stansted w Londynie. Linia ta wykonywała głównie loty na zamówienie British Airways World Cargo pomiędzy Londynem, Frankfurtem a Hong Kongiem. W styczniu 2014 r. partner ten poinformował o zakończeniu współpracy z liniami z dniem 30 kwietnia 2014r., co w krótkim czasie doprowadziło do bankructwa przewoźnika (z dniem 30 kwietnia 2014 r. linie British Airways World Cargo zostały w całości przejęte przez IAG Cargo)


HAMBURG AIRWAYS - 2011-2014http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/hamburg-airways.html

Działalność została zawieszona z dniem 20.12.2014 r. z powodu problemów u utrzymaniem certyfikatu operatora lotniczego. Samoloty wróciły do leasingodawców, chociaż linia lotnicza wyrażała nadzieję na wznowienie połączeń w 2015 r. Ostatnie dostępne sprawozdanie finansowe wykazywało stratę w wysokości ponad 10 mln euro w 2012 r. 


- HOLIDAYS CZECH AIRLINES - 2011-2014;  http://www.maciejbuchalik2.blogspot.com/2011/07/holidays-czech-airlines.html

Czeska linia lotnicza z siedzibą w Pradze. Wykonywała loty do wakacyjnych kurortów w Grecji, Turcji i Hiszpanii. Linie zakończyły działalność z dniem 30 czerwca 2014 r.


- JAT AIRWAYS - 1947-2013http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/jat-airways.html

Serbskie narodowe linie lotnicze założone w 1947 r. Rząd Serii dwukrotnie bezskutecznie próbował znaleźć partnera strategicznego (w 2008 i 2011 r.). Ostatecznie w 2013 r. 49% udziałów przejęły linie lotnicze Etihad Airways tworząc nowy podmiot gospodarczy operujący pod nazwą: AIR SERBIA.


- KD AVIA - 2005-2009https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/kd-avia.html

Rosyjskie linie lotnicze z siedzibą w Kaliningradzie. Obsługiwały połączenia krajowe do krajów europejskich. Głównym hubem był port lotniczy Kaliningrad. Z dniem 14.09.2009 władze Rosji anulowały licencję firmy i postawiły ją w stan bankructwa. Linia posiadała 16 maszyn. 



- KOLAVIA - 1993-2012http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/09/kolavia.html

Linie w 2012 r. zostały przejęte przez MetroJet.


- LIVINGSTON AIRLINE - 2011-2014http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/livingston-airline.html

Linie zakończyły działalność z dniem 08.10.2014r.


- LOT CHARTERS - 2009-2011http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/lot-charters.html

Marka usług czarterowych LOT-u działająca od 1 czerwca 2009 r. w oparciu o 5 samolotów typu Boeing B737-400. Działalność ta została zakończona w październiku 2011 r. w związku z restrukturyzacją LOT-u polegającą m.in. na zastąpieniu tych ponad 20-letnich maszyn nowymi samolotami (Dreamlinerami). 


- MALEV - 1946-2012http://www.maciejbuchalik2.blogspot.com/2009/06/malev.html

Narodowe linie lotnicze Węgier. Linie te docierały do 50 miast w 34 krajach świata, wykonując dziennie 50-60 lotów. Z uwagi na kłopoty finansowe linie zawiesiły działalność z dniem 03.02.2012r.- całkowity dług w chwili bankructwa wynosił ponad 270 mln dolarów. Flota Malev w chwili zakończenia działalności wynosiła 22 maszyny.


- MERIDIANA - 1991-2018https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2015/08/meridiana.html

Linie włączone do AirItaly.


- MONARCH AIRLINES - 1967-2017https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/09/monarch-airlines.html

Brytyjskie linie czarterowe z siedzibą w Luton. Obsługiwały głownie połączenia z krajami basenu Morza Śródziemnego. W związku z problemami finansowymi linia zawiesiła działalność z dniem 2 października 2017 r. Bankructwo Monarcha najbardziej dotknęło Brytyjczyków, za granicą było ok. 100 tysięcy pasażerów a 750 tys. innych zdążyło już zapłacić za przelot. Linia w 2016 r. przewiozła 5,4 mln pasażerów, zatrudniając 2300 pracowników i zajmowała 26 miejsce wśród największych linii lotniczych w Europie.


- NIKI - 2003-2017https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/09/niki.html


- ORENAIR - 2006-2016http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/09/orenburg-airlines.html

Linie lotnicze zostały w 2016 r. przejęte przez przez linie Rossija.


- PRIMERA AIR NORDIC - 2014-2018https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2015/06/primera-air-nordic.html

Linie zawiesiły działalność z dniem 1 października 2018 r. Upadek tego budżetowego przewoźnika pozostawił na lodzie ok 60 tys. pasażerów. Przyczyną niepowodzenia była nietrafiona decyzja biznesowa by rozszerzyć profil działalności i ruszyć na podbój Atlantyku. W 2017 r. pojawiły się połączenia z Bostonem, Waszyngtonem i Nowym Jorkiem. Dziwaczne trasy np. Birmingham - Boston nie przyciągnęły zbyt wielu pasażerów.


- PRIMERA AIR SCANDINAVIA - 2009-2018;  https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/primera-air-scandinavia.html

Linie zawiesiły działalność z dniem 1 października 2018 r.


- SKY AIRLINES - 2001-2013https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/sky-airlines.html

Turecka linia czarterowa z bazą w Antlyi. Obsługiwała głównie wycieczki pomiędzy Turcją a Europą, Ameryką Południową i Bliskim Wschodem. Była w 100% mieniem holdingu Kayi Group w skład którego wchodzi między innymi biuro podróży GTI Travel Poland. W dniu 04.06.2013 r. linie zawiesiły działalność po tym jak jej właściciel (Kayi Group) stracił płynność finansową. 


- SKY SERVICE - 1986-2010https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2015/06/sky-service.html



- SLOVAKIAN AIRLINES - 2011-2013https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2015/07/slovakian-airlines.html

Słowacka linia czarterowa mająca siedzibę w Bratysławie. Rozpoczęła działalność we wrześniu 2011 r. mając na stanie jeden samolot Boeing B737 (odkupiony z Czech Airlines). Pół rok później z powodów trudności finansowych firma zawiesiła działalność a samolot zostały sprzedany do Armenii do linii ArmAvia (17.07.2012r.)! Co ciekawe samolot pozostał w oryginalnych barwach - zmieniono jedynie rejestrację na EK-73771oraz zamazano napis: Slovakian. Zmiana nie była również szczęśliwa, gdyż linia ta definitywnie zakończyła działalność z końcem marca 2013r. Od tego czasu samolot niszczeje na płycie lotniska w Pyrzowcach


- SMALL PLANET AIRLINES - 2010-2018https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/09/small-planet-airlines.html

Linie zawiesiły działalność w październiku 2018 r.


- SMALL PLANET AIRLINES POLAND - 2010-2018https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2015/06/small-planet-airlines-poland.html

Linie zawiesiły działalność w listopadzie 2018 r.


- SYPHAX AIRLINES - 2011-2015http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/09/syphax-airlines.html

Z powodów trudności finansowych linie lotnicze zakończyły działalność z dniem 30.07.2015r.


- TATARSTAN AIRLINES - 1993-2013http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/tatarstan-airlines.html

W dniu 17.11.2013r. wydarzyła się katastrofa lotnicza na terenie lotniska w Kazaniu w wyniku której śmierć poniosło 50 osób (44 pasażerów i 6 członków załogi) - wszystkie osoby na pokładzie. Wśród zabitych pasażerów był m in. syn prezydenta Tatarstanu. Feralny samolot uczestniczył już w jednym wypadku, kiedy to w grudniu 2001 r. podczas lądowania uległo złamaniu podwozie.




- TRANSAERO - 1990-2015http://www.maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/08/transaero.html

W 2014 roku zaczęły się problemy finansowe tej linii lotniczej. Wraz z gwałtownym spadkiem wartości rubla i jego dewaluacją, zmniejszeniu uległa liczba rosyjskich pasażerów latających na zagranicznych trasach. Konsekwencją problemów była decyzja Aerofłotu o zakupie za symbolicznego 1 rubla 75% udziałów w Transaero. Jednakże 2 października 2015 r. Aerofłot wycofał swoją ofertę, twierdząc że porozumienie z Transaero nie zostało osiągnięte w terminie.W tym samym dniu dług linii wzrósł do 3,9 mld euro (260 mld rubli) a Transaero ogłosił że zamierza zakończyć wszystkie operacje lotnicze w dniu 15 grudnia 2015 w obliczu nieuchronnego bankructwa. W dniu 24 października 2015 roku rosyjskie władze ogłosiły, że certyfikat przewoźnika lotniczego Transaero zostanie cofnięty w terminie 48 godzin, tłumacząc swoją decyzję tym, że ogromne zadłużenie Transaero sprawia, że dalsze działanie linii stanowiłoby realne zagrożenie dla pasażerów. Ostatni lot Transaero odbył się 26 października 2015 r. (źródło: Wikipedia).
Flota Transaero liczyła 116 samolotów.


- UP AIRLINES - 2014-2018https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2014/06/up-airlines.html


- WIZZ AIR UKRAINE - 2008-2015http://www.maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/wizz-air-ukraine.html

Ukraiński oddział Wizz Air został utworzony w dniu 11 lipca 2008 roku, aby rozpocząć krajowe i zagraniczne operacje z Ukrainy. W dniu 20 kwietnia 2015r. z powodu kryzysu na Ukrainie spółka bezterminowo zawiesiła działalność. Część lotów przejął Wizz Air. Flota Wizz Air Ukraine liczyła 4 samoloty.


- WOW AIR - 2012-2019https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2018/07/wow-air.html

Linie ogłosiły zakończenie działalności 28 marca 2019 r. W związku z rosnącymi cenami paliw linie miały problemy finansowe. Nie pomagała także konkurencja oferująca bezpośrednie tanie loty długodystansowe. Zadłużonej spółce nie udało się pozyskać inwestora i dlatego była zmuszona ogłosić upadłość.



Greckie linie lotnicze z siedzibą w Atenach rozpoczęły działalność w lutym 2010 roku mając jeden samolot McDonnell Douglas MD-83. W listopadzie 2010 roku zakończyła działalność linia lotnicza z grupy kapitałowej Viking Airlines co było poważnym ciosem dla młodej linii. W lutym 2011 r. Viking Hellas Airlines ogłasza, że  zmienia nazwę na Fly Hellas wypożyczając dodatkowo dwa samoloty typu Airbus A320 (ostatecznie zmiana nazwy tego operatora nastąpiła w maju 2011 r.).  W dniu 2 października 2011 r. z powodów finansowych linie ogłaszają zawieszenie lotów, licząc na ich wznowienie w grudniu. Ostatecznie do tego nie dochodzi i w dniu 5 grudnia 2011 r. kończąc działalność.


- XL AIRWAYS FRANCE - 2006-2019https://maciejbuchalik2.blogspot.com/2013/10/xl-airways-france.html

Francuska linia lotnicza z siedzibą w Tremblay-en-France. Firma ogłosiła bankructwo, a sąd francuski nakazał likwidację spółki w październiku 2019 r. Flota liczyła 11 samolotów a sumie pod barwami tego przewoźnika było 46 maszyn.



- YES AIRWAYS - 2011http://maciejbuchalik2.blogspot.com/2011/07/yes-airways.html

Polski przewoźnik czarterowy rozpoczął działalność operacyjną w kwietniu 2011 r. (3 samoloty typu Airbus A320). Pierwszy lot odbył się na trasie Poznań - Antalya w Turcji. Linie te zostały wykupione w sierpniu 2011 r. przez grupę kapitałową Amber Gold (85% udziałów) i razem z inną wykupioną spółką lotniczą - Jet Air (100% udziałów) i Ostfriesische Lufttransport (100% udziałów) utworzyły markę OLT Express Poland (która zresztą złożyła wniosek o upadłość niecały rok później kończą definitywnie ten projekt finansowy).